Monday 10 June 2013

I nak daging payau, boleh?


I nak daging payau, boleh? haaa... itu la soalan bonus dari 1 orang customer saya hari tu. Saya imagine muka dia macam di atas ni la masa tanya soalan tu, sungguh gentleman. Customer tu order keropok belinjo pedas dari saya. Banyak jugak dia beli, dalam 20 pek. Sebelum saya post keropok yang dia order tu, sempat lagi dia mintak daging payau dengan saya. Dia mau 5kg dia bilang. Dia bilang dia mau test. Tapi 5kg untuk test tu macam tahap peperiksaan semester sudah tu, bukan test lagi. Test kan kecil-kecilan je.

Untuk pengetahuan pembaca semua, daging payau ni sebenarnya ada dijual di Tawau. Dulu boleh dapat dalam RM25 sekilo. Sekarang ni tak pasti la. Saya pun baru 1 kali makan daging payau. Itu pun kena sponsor oleh orang yang lebih banyak duit dari saya. Kami makan di Restoran Sri Pantai. Sedap jugak la. Saya boleh kasi 5 bintang untuk kesedapannya. Saya tak sempat tangkap gambar, tapi kebetulan saya jumpa gambar ni di satu blog, owner blog ni pun makan di Restoran Sri Pantai, menu daging payau masak black pepper sama macam yang saya makan. so saya ambil la gambar dia bagi kamu semua tengok ya.


Hmmm... sedap kan? lebih-lebih lagi kalo kena sponsor, memang sedap plus-plus. Berbalik kepada customer saya yang mau daging payau 5kg tu. Terpaksa jugak saya reject permintaan dia sebab saya bukan penjual daging payau. Lagipun, ada orang yang bijak bagitau saya yang payau ni haiwan di bawah perlindungan jabatan perhutanan. Jadi tak boleh dibunuh & dijual secara sukahati. Tapi itu dia cakap la. Saya tak tau betul atau tidak. Cuma yang ingin saya cakap, ya... daging payau itu sedap. Mesti try walaupun sekali.


2 comments:

  1. Daging payau ni daging apa ?
    Daging lembu ke ? Rusa ?

    Cuba kau cerita terang-terang ...

    ReplyDelete
  2. ok, sori bos.. lupa mau kasi tau, daging payau ni adalah daging rusa. Kami di Tawau, panggil payau saja. Sori kalau ada kekeliruan ya. Payau = Rusa = Deer :)

    ReplyDelete